Ειδικές Κατασκευές
Ανάπλαση σταθμού ΗΣΑΠ στο Μαρούσι
Μελέτη: 2001-2002 σε συνεργασία με τους Αρχιτέκτονες Αθ. Πασιώτη – Ν. Παγίδα
Εργοδότης ΗΣΑΠ
Κατασκευή 2003-2004
Ανάδοχος: Αττική Δίοδος
Ο σταθμός του Αμαρουσίου δημιουργήθηκε και λειτουργεί σε συνδυασμό με υπερυψωμένη γέφυρα που επιτρέπει την ανενόχλητη κίνηση πεζών και οχημάτων στο επίπεδο του εδάφους. Έτσι προέκυψε η ύπαρξη αποβαθρών στο υπερυψωμένο τμήμα της γέφυρας. Για την ανάγκη προστασίας των επιβατών από τις καιρικές συνθήκες δημιουργήθηκαν ελαφρά στέγαστρα τόσο των αποβαθρών, όσο και των γραμμών του τρένου. Οι μεταλλικοί πυλώνες που προβλέφθηκαν ώστε να μην υπάρξει επέμβαση στο Φέροντα Οργανισμό της προεντεταμένης γέφυρας, στηρίζουν μία αναρτημένη μεταλλική κατασκευή. Η όλη υπερκατασκευή είναι υαλόφρακτη και παρέχει διαφάνεια.
Στην υπάρχουσα κατάσταση, η κίνηση των επιβατών – κατοίκων κάτω από την γέφυρα παρεμποδιζόταν από άσχετες κατασκευές (τεχνητή λίμνη, υπερυψωμένα επίπεδα, περίπτερα, μικροπωλητές) και κυρίως γινόταν μέσω του ισόγειου σταθμού του ΗΣΑΠ, συμφορούμενη με τα εκδοτήρια, τους βοηθητικούς χώρους και τις προσβάσεις από σταθερές κλίμακες.
Γι αυτό ο χώρος κάτω από την γέφυρα διανοίχθηκε από εμπόδια και ενοποιήθηκε με τα εξωτερικά πεζοδρόμια και την πλατεία αναψυχής με άνετες προσπελάσεις.
Οι μόνες συμπαγές κατασκευές είναι στο ισόγειο οι βοηθητικές εγκαταστάσεις του σταθμού με ελεγχόμενες εισόδους – εξόδους, εκδοτήρια εισιτηρίων, σταθμαρχείο και χώρους προσωπικού, οι χώροι ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, ενώ σε ενδιάμεσο επίπεδο υπάρχει κλειστός μηχανοδιάδρομος με τις διελεύσεις των καλωδίων. Από το κεντρικό χωλλ και μετά την ακύρωση των εισιτηρίων από αυτόματα ακυρωτικά μηχανήματα, οι επιβάτες ανέρχονται προς τις αποβάθρες μέσω σταθερών και κυλιόμενων κλιμάκων ή των ανελκυστήρων για άτομα με ειδικές ανάγκες. Οι κατασκευές του ισογείου επενδύονται με εμφανείς πλίνθους.
|